My status

 Keep running till the end of your journey ! 

Monday 6 June 2016

Tips Khatam Al-Quran di Bulan Ramadhan

Assalamualaikum.


Yo! Bagaimanakah dengan puasa hari pertama anda? Adakah anda masih bersemangat ataupun telah semput termengah-mengah?


Oh, tidak lupa saya menaip supaya segala ibadat yang kita lakukan diterima oleh Allah. Amiinn :)


Hari ini hari pertama puasa dan aku dah ter'miss' sahur. Huhuhuhu. The moral of the story jangan nak tunggu pukul 3 pagi baru nak tidur.


Waktu berbukapun terasa sunyi je bila ibu aku tak ada. Selalunya waktu berbuka ibu akulah yang semangat jerit suruh duduk dekat meja time berbuka. Dialah yang senduk lauk semua. I miss her. Semoga roh ibu aku ditempatkan dikalangan orang yang beriman. Amiinn.


Okay.


Sekarang berbalik kepada tajuk asal :)


Sebenarnya info yang aku mempunyai bilangan khatam untuk sekali, dua kali dan tiga kali khatam Al-Quran di dalam bulan Ramadhan ini.


Untuk sekali khatam, kita bolehlah membaca sebanyak empat muka surat Al-Quran setiap kali selepas solat.


Untuk dua kali khatam, sebanyak 8 muka surat al-Quran dibaca selepas solat.

Akhir sekali, kepada sesiapa yang hendak khatam sebanyak tiga kali bolehlah membaca al-Quran sebanyak 12 muka surat selepas solat.


Kepada yang tidak pandai membaca al-Quran, marilah kita bersama-sama membaca tafsir al-Quran  Ataupun menyelak helaian al-Quran.


In Shaa Allah. Bulan ini bulan mulia :)


Sayonara.

5 comments:

  1. nasib dah nak hampir sama dgn sy. hhmm.. ujian. tq kongsi tips ni. amat berguna

    ReplyDelete
  2. insyaAllah akan dipraktiskan..thanks for the info kei!

    ReplyDelete

Followers